Water overname regelen bij een verhuis
Wanneer je gaat verhuizen, is het belangrijk om een overname van het waterleveringscontract te regelen. Op deze pagina lees je alles over het regelen van een water verhuis in Vlaanderen. Je leert hoe je de verhuizing kunt doorgeven aan de waterleverancier en een overname kunt regelen met behulp van het water overnamedocument.
Hoe kun je water regelen bij een verhuis?
Wanneer je verhuist naar een nieuwe woning, is het vanzelfsprekend dat je toegang wilt hebben tot schoon drinkwater op je nieuwe adres. De manier waarop je zorgt voor watervoorziening in je nieuwe huis, hangt af van de specifieke situatie. Er zijn twee situaties die zich kunnen voordoen:
- Water overname. Je verhuist naar een woning waar al een bestaand contract voor watervoorziening is. In dit geval neem je het contract over van de vorige bewoner.
- Nieuwe aansluiting. Als je verhuist naar een nieuwe woning waar nog geen wateraansluiting aanwezig is, moet je contact opnemen met de waterleverancier om een nieuwe aansluiting aan te vragen.
Indien je gaat verhuizen naar een nieuwe gemeente en je bent niet zeker welke waterleverancier daar actief is, kun je contact opnemen met een van onze deskundigen door te bellen naar het onderstaande telefoonnummer.
Binnenkort een verhuis? (Gratis dienst)
Bel KillMyBill voor hulp bij het afsluiten van al je huishoudelijke contracten!
Binnenkort een verhuis? (Gratis dienst)
Bel KillMyBill voor hulp bij het afsluiten van al je huishoudelijke contracten!
Hoe regel je een water overname bij verhuis?
Bij een verhuis naar een woning die reeds een waterleveringscontract op het adres heeft staan, hoef je alleen maar de verhuis door te geven aan de waterleverancier en het bestaande contract over te nemen van de huidige bewoner. In sommige gevallen kun je de overname volledig DIGItaal regelen, terwijl je in andere gevallen ook de mogelijkheid hebt om het water overnamedocument te gebruiken.
Lees in onderstaand overzicht per waterleverancier hoe je de water verhuis moet doorgeven en een overname van het waterleveringscontract regelt.
Waterleverancier | Hoe verhuis doorgeven? |
---|---|
De Watergroep | Online via de website of via het overnamedocument |
Farys | Online via de website of via het overnamedocument |
water-link | Online via de website |
Pidpa | Online via de website |
AGSO Knokke-Heist | Via het overnamedocument |
Vivaqua | Online via de website of via het overnamedocument |
Water verhuis DIGItaal doorgeven
Bij de meeste waterleveranciers in Vlaanderen is het mogelijk om een verhuizing DIGItaal door te geven via het online portaal. Om een water verhuis DIGItaal door te geven, volg je de onderstaande stappen:
- Ga naar de website van de waterleverancier.
- Noteer de meterstanden op de watermeter. Neem de meterstanden op de dag van de sleuteloverdracht op om te voorkomen dat je voor andermans waterverbruik betaalt.
- Geef de gevraagde informatie op. In de meeste gevallen wordt er gevraagd naar niet alleen jouw persoonsgegevens, maar ook de contactgegevens van de vorige / nieuwe eigenaar.
Indien je niet bekend bent met de vorige / nieuwe eigenaar van de watermeter, is het vaak ook mogelijk om alleen een watercontract op het adres te openen of te beëindigen. Dit dien je te controleren op de website van de waterleverancier.
Een water verhuis en de meterstanden opnemen De meterstand geeft het waterverbruik op twee verschillende manieren weer. De eerste rij cijfers bestaat uit zwarte cijfers op een witte achtergrond. Deze rij geeft het waterverbruik aan in kubieke meters. De tweede rij cijfers is wit en heeft een rode achtergrond. Deze cijfers geven het waterverbruik aan in liters. De waterleverancier is alleen geïnteresseerd in het waterverbruik dat wordt uitgedrukt in kubieke meters, ofwel de eerste rij cijfers.
Het water overnamedocument
Niet bij elke leverancier heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van het water overnamedocument. Maak je liever gebruik van het overnamedocument, en ga je verhuizen naar een gemeente waar dit mogelijk is? Download dan het water overnamedocument via de onderstaande downloadlink.
Download Link | Water overnamedocument per leverancier |
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verhuis nieuwe wateraansluiting aanvragen
Het kan voorkomen dat je naar een woning verhuist waar geen wateraansluiting is, bijvoorbeeld omdat je zelf een woning laat bouwen. In zulke situaties dien je contact op te nemen met de waterleverancier om een nieuwe drinkwateraansluiting aan te vragen. Let op dat je de aanvraag op tijd doet, want het proces kan enkele weken tot maanden duren.
Het aanvraagproces voor een nieuwe wateraansluiting bestaat tenminste uit de volgende stappen:
- De aanvraag. Vraag de drinkwateraftakking aan bij de leverancier.
- De ontvangst en goedkeuring van de offerte. Je zult een offerte ontvangen. Deze dien je binnen een bepaalde tijd goed te keuren.
- Het uitvoeren van de voorbereidende werken. Je dient zelf bepaalde werken uit te voeren voordat de wateraansluiting kan worden geplaatst.
- Een afspraak maken voor de aanleg. Na het uitvoeren van de voorbereidende werken neem je contact op met de leverancier zodat de aanleg van de aftakking kan beginnen.
- De nieuwe aftakking laten keuren. Voordat je een nieuwe aansluiting in gebruik neemt, dient de drinkwaterkwaliteit te worden gecontroleerd.
Verhuis je naar een woning die een bestaande drinkwateraftakking heeft, maar deze is afgesloten? Dan vraag je enkel een heropening van de wateraansluiting en een herplaatsing van de watermeter aan.
Binnenkort een verhuis? (Gratis dienst)
Bel KillMyBill voor hulp bij het afsluiten van al je huishoudelijke contracten!
Binnenkort een verhuis? (Gratis dienst)
Bel KillMyBill voor hulp bij het afsluiten van al je huishoudelijke contracten!
Contact water verhuis doorgeven
Indien je een vraag hebt voor de waterleverancier, is het raadzaam om telefonisch contact op te nemen met jouw waterleverancier. Je kunt de contactgegevens vinden in de onderstaande tabel. Als je niet zeker weet welke leverancier water levert op jouw nieuwe adres, bel je naar het water informatienummer.
Contactmiddel | Contact |
---|---|
Algemeen informatienummer | |
De Watergroep | Contactformulier |
Farys | Contactformulier |
Pidpa | 0800 90 300 |
Water-link | 078 35 35 09 |
Vivaqua | 02 518 88 10 |
Aquaduin / IWVA | 058 533 833 |